Pastele – 15.04.2014

Adaugat la data aprilie 15, 2014 cu 1 comentariu

5.473 Comentarii

  1. Buna ziua!

    Am urmarit partial emisiunea in direct , acum o revad integral pe arhiva si doresc sa spun urmatoarele:
    – in primul rand felicitari Parintelui Profesor Stan pentru ca frecventeaza aceasta masa a dialogului,avand posibilitatea de a prezenta perspectiva teologica ortodoxa vis a vis de cea contestatara , sustinuta de partenerii de dialog. Este dupa opinia mea un ACT NECESAR deoarece lamureste si clarifica punctele de divergenta doctrinara si liturgica intre cele 2 culte. Macar sa stim cum stam , sa nu fabulam pe aceasta tema.
    Evident sfintia sa se expune atat riscului de a fi ”prins in cuvant” de partenerii de discutie , cat si resentimentelor coreligionarilor sai , care nu inteleg necesitatea unor asemenea discutii , oricat de dificile si stresante. Sunt convins ca nu ii este usor si de aceea il rog sa continuie , pt ca raspunsurile sale la problemele in discutie , desi nu totdeauna agreate de cei cu care vorbeste , sunt sursa de inspiratie pentru cei care asculta in duh crestin traditional.
    O remarca cu privire la distinsul Domn Profesor Cristescu:singurul meu contact cu adventistii [nu cu adventismul!] a fost mai mult intamplator , si de scurta durata. Am gasit doctrinele si invataturile lor bizare , departe de duhul bisericii , fie ea ortodoxa sau catolica.Desigur,modul infantil in care le prezentau dar si calitatea lor ca oameni,contribuiau la imagina deplorabila creata. Dvs sunteti primul adventist care reusiti sa-mi impuna respect , ATAT PRIN PREGATIREA TEOLOGICA CAT SI PRIN TINUTA; emanati atat stiinta cat si bunatate.Am sa va urmaresc pe viitor,e un real castig sa va ascult,chiar daca prezentati doctrine heterodoxe,asta nu e o problema pentru mine, deoarece am de invatat de la dvs.
    Iar asocierea cu parintele ortodox creeaza un dialog de mare valoare prin el insusi. Impreuna realizati ceva deosebit.Felicitari!
    Domnul Dumitrascu m-a intristat : modul ironic in care comenta cele spuse de preotul ortodox,atitudinea evidenta de superioritate,nu dau bine la un asemenea dialog. Ca moderator,chiar daca are opinii partizane,trebuie sa fie neutru, sau macar politicos [cum a fost Profesorul Cristescu,impecabil ]
    Exista totusi 2 lucruri care trebuiesc avute in vedere: e posibil ca,oricat de convinsi suntem ca avem dreptate,sa fim totusi in eroare. Avem exemplul Sf Apostol Pavel,cand prigonea Biserica.
    Este la fel de posibil ca Sfintii Parinti,oameni a caror viata austera ar trebui sa va fie cunoscuta,sa fi stiut totusi CE FAC chiar daca motivatiile lor doctrinare si liturgice va par a fi in afara Cuvantului Lui Dumnezeu. Ar trebui sa va ganditi ca oameni ca Sf Vasile cel Mare sau Ioan Hrisostom , chiar doreau sa fie mantuiti [dovada asceza lor de-a dreptul inspaimantatoare pt oamenii de azi]
    Si atunci de unde convingerea dvs si a coreligionarilor dvs ca ei se situau in afara Adevarului? eu daca urmaresc miscarile unui mare maestru pe tabla de sah de exemplu,chiar daca nu gasesc sensul miscarilor sale , el EXISTA si este profund. Ce vreau sa spun este ca dvs protestantii de toate felurile,traiti cu impresia ca modul dvs de gandire este singurul corect,si prin aceasta grila abordati religia. Problema este [la acest nivel] NU CE SCRIE in Biblie,ci modul in care interpretam textul revelat.Pur si simplu creierele dvs sunt ca niste computere care folosesc un alt soft decat creierele sfintilor parinti . aici este de fapt MAREA PROBLEMA.evident ca avand scheme de gandire diferite [si asta tine nu numai de educatie – pana la urma am urmat cu totii aceleasi scoli laice in linii mari,chiar daca unii ne-am oprit la clasa 12 altii la doctorat- cat de ceva INNASCUT,sau cum spune Profesorul Jung,marele psihanalist : o conditionare CULTURALA.] Ptdvs o carte cum a fost Didahia,in primele secole parte a canonului Noului Testament,nu are decat valoare istorica. De ce trebuie sa ganditi asa? De ce pt dvs marturia parintilor apostolici, care au venit in contact DIRECT cu Apostolii , este lipsita de valoare? de ce credeti ca acei martori nu sunt credibili,adica ei nu cautau mantuirea si prezenta lor in circul romei dati hrana leilor [vedeti Sf Ignatiu al Antiohiei] nu e o dovada credibila a sinceritatii lor? cum puteti crede ca EI au putut interpreta eronat invatatura Domnului, ca erau niste mistificatori care au pus in biserica tot soiul de inovatii de la oameni si nu de la Dumnezeu? chiar credeti ca acei oameni erau lipsiti de discernamant? Daca Faptele sfintilor Apostoli nu relateaza martiriul Sf Petru, inseamna ca acesta nu a existat? daca Evanghelia nu spune cum s-a aratat Domnul dupa invierea Sa ”la mai mult de 5 sute de frati,dintre care cei mai multi traiesc si azi” inseamna ca Apostolul , care nu fost acolo , minte? dar daca apostolul este credibil,cei hirotoniti de el,alesi de el sau mai degraba de Duhul Sfant,pt ca presupunem cu temei ca nu el ci Hristos care era in el a lucrat,care ne-au lasat randuiala liturgica a painii si vinului [nu a azimei si mustului ! ] asa cum au primit-o de la el,de la Pavel,nu stiau ce fac? credeti dvs ca ceva CAPITAL cum este euharistia,a fost lasat la voia opiniilor neofitilor veniti dintre pagani? Cred sincer ca aceasta ”sola scriptura” cu refuzul ORICAROR marturii ale crestinilor din primele veacuri,este o eroare de judecata dramatica. Poate ar trebui sa fiti mai rezervat cu privire la cei care NU o fac,fiindca nu aveti cum sa stiti daca nu cumva sunteti in ratacire. Ati ales o cale,ok,dar ganditi-va ca e posibil ca cei pe care ii ironizati sa fi ales mai bine decat dvs.
    Cu respect , fratele Celestin.

Lasa un comentariu