Legea în Noul Testament

Adaugat la data ianuarie 15, 2014 cu 4 comentarii

Invitati: Pavel Burlacu, Emilian Niculescu

5.396 Comentarii

  1. Pt Dl Mihail Tunaru

    1. Pt. cultura dumneavoastra, in momentul in care vorbim despre o emisiune pe un post public de televiziune a carui public tinta consta in oameni din toate denominatiunile si/sau mediile sociale, conform registrului formal si codului etic, invitatii nu vor fi apelati „frate X”, un apelativ care, oricat de biblic ar fi, este extrem de nefamiliar pt telespectatorii care nu au o tangenta directa cu mediul protestant sau neo-protestant. In aceste conditii, se impune apelarea invitatiilor dupa titlul pe care il au in mediul profesional.

    2. In legatura cu problematica ridicata de dumneavoastra cu privire la valabilitatea vesnica a Legii celor 10 porunci, mai precis ca aceasta nu ar mai fi valida in lipsa unui context afectat de pacat, as dori sa va supun atentiei urmatoarele aspecte:
    – Iisus a spuns ca cele 10 porunci sunt cuprinse in 2 principii/porunci: „Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau…” si „Sa iubesti pe aproapele tau…”. Intelegem de aici ca cele 2 porunci mentionate sunt principii cu valabilitate vesnica (cred ca nu aveti o problema cu aceasta afirmatie, intrucat sunt centrate pe iubire, si nu ar trebui sa va deranjeze acest aspect, nici acum, nici vesnic).

    – in limba ebraica, forma verbului la conjunctiv este identica cu forma aceluiasi verb la viitorul simplu. Acest amanunt lingvistic este deosebit de important din perspectiva pe care o discutam acum, deoarece am putea citi Decalogul cu totul altfel decat o facem acum. Sa facem un exercitiu , inlocuind forma verbului la conjunctiv cu viitorul simplu, apoi sa observam diferenta de nuanta:
    – “Sa nu ai alti dumnezei afara de Mine“ / “Tu nu vei avea alti dumnezei afara de Mine”
    – “Sa nu-ti faci chip cioplit…si sa nu te inchini inaintea lor “ / “Tu nu-ti vei face chip cioplit …si nu te vei inchina inaintea lor”
    – “Sa nu iei in desert Numele Domnului…” / “ Tu nu vei lua in desert Numele Domnului…”
    – “Sa lucrezi sase zile…sa nu faci nico lucrare in ea …”/ “Tu vei lucra sase zile…tu nu vei face nicio lucrare in ea…”
    – “Sa nu ucizi“ / “Tu nu vei ucide”, etc…
    Dintr-o data, poruncile nu mai apar ca niste restrictii impuse de un Dumnezeu sever, ci ele descriu mai degraba un comportament uman moral, ca rezultat, nu al amenintarilor pedepsei, ci al recunostintei fata de iubirea lui Dumnezeu care ne-a eliberat din robia pacatului si a mortii, eliberare valabila acum si pentru totdeauna. O astfel de traducere se armonizeaza mai bine cu legea dragostei enuntata de Iisus. In concluzie, din dragoste pt Dumnezeu si pentru aproapele nostru, mantuit fiind, nu vei avea alti Dumnezei, nu vei ucide, etc., acum si pentru totdeauna.

  2. Stimate domnule Tunaru și Nica

    Mă numesc Pavel Burlacu, unul din cei doi invitați la emisiunea ”Legea în Noul Testament”. În afară de câteva afirmații cum ar fi: ”bătutul apei în piuă” și ”învârtitul în jurul cozii”, apreciez ca foarte bună intervenția domnului Tunaru, pentru anumite clarificări viitoare, referitoare la valabilitatea Legii morale în NT.

    Clarificarea în această privință este foarte importantă. Întrebarea este simplă și clară: cele 10 porunci scrise de Dumnezeu Însuși, mai sunt valabile pentru cei care cred în mântuirea prin credința în Domnul Hristos, sau nu? Un răspuns bun va avea la bază un ”este scris”!

    De teama nejustificată ca între noi, să nu se ajungă la ”ciorovăieli privitoare la Lege” (Tit 3:9), în ultima vreme creștinii (în special neoprotestanți) nu prea mai discută despre valabilitatea celor 10 porunci pentru NT. De aceea consider că din când în când e bine să avem și astfel de dezbateri, bazate pe respect reciproc. Dacă valabilitatea celor 10 porunci pentru creștini, ar trezi un mai mare interes pentru dezbatere în spiritul bun al Domnului Hristos, ar fi foarte benefic pentru toți.

    Tăcerea cu privire la acest subiect este vinovată, în timp ce Biblia vorbește foarte mult despre el. În ce mă privește am toată deschiderea pentru frații mei în Hristos, indiferent de biserica la care se închină.

    Referitor la veșnicia celor 10 porunci, repet ce s-a spus și în emisiune, că aceasta derivă din însăși natura poruncilor, care este dragostea. 1 Ioan 4:16 – 5:3 ”Dumnezeu este dragoste; şi cine rămîne în dragoste, rămîne în Dumnezeu, şi Dumnezeu rămîne în el… 1 Ioan 5:2-3 ”Cunoaştem că iubim pe copiii lui Dumnezeu prin aceea că iubim pe Dumnezeu şi păzim poruncile Lui. 3 Căci dragostea de Dumnezeu stă în păzirea poruncilor Lui. Şi poruncile Lui nu sînt grele”; 2 John 1:6 6 Şi dragostea stă în vieţuirea după poruncile Lui. Aceasta este porunca în care trebuie să umblaţi, după cum aţi auzit dela început.

    Emisiunea cu ”Legea în NT” a apărut ca urmare a celei despre ”Harul în Vechiul Testament” (nu înțeleg de ce, nu este arhivată). Preocuparea de a cunoaște adevărul cu privire la valabilitatea celor 10 porunci în Noul Testament, este în același timp nobilă și necesară. Apocalipsa 14:12 ” Aici este răbdarea sfinţilor, cari păzesc poruncile lui Dumnezeu şi credinţa lui Isus.”

    Cu deosebită considerație Pavel Burlacu

  3. Pt Dl Mihail Tunaru

    1. Pt. cultura dumneavoastra, in momentul in care vorbim despre o emisiune pe un post public de televiziune a carui public tinta consta in oameni din toate denominatiunile si/sau mediile sociale, conform registrului formal si codului etic, invitatii nu vor fi apelati „frate X”, un apelativ care, oricat de biblic ar fi, este extrem de nefamiliar pt telespectatorii care nu au o tangenta directa cu mediul protestant sau neo-protestant. In aceste conditii, se impune apelarea invitatiilor dupa titlul pe care il au in mediul profesional.

    2. In legatura cu problematica ridicata de dumneavoastra cu privire la valabilitatea vesnica a Legii celor 10 porunci, mai precis ca aceasta nu ar mai fi valida in lipsa unui context afectat de pacat, as dori sa va supun atentiei urmatoarele aspecte:
    – Iisus a spuns ca cele 10 porunci sunt cuprinse in 2 principii/porunci: „Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau…” si „Sa iubesti pe aproapele tau…”. Intelegem de aici ca cele 2 porunci mentionate sunt principii cu valabilitate vesnica (cred ca nu aveti o problema cu aceasta afirmatie, intrucat sunt centrate pe iubire, si nu ar trebui sa va deranjeze acest aspect, nici acum, nici vesnic).

    – in limba ebraica, forma verbului la conjunctiv este identica cu forma aceluiasi verb la viitorul simplu. Acest amanunt lingvistic este deosebit de important din perspectiva pe care o discutam acum, deoarece am putea citi Decalogul cu totul altfel decat o facem acum. Sa facem un exercitiu , inlocuind forma verbului la conjunctiv cu viitorul simplu, apoi sa observam diferenta de nuanta:
    – “Sa nu ai alti dumnezei afara de Mine“ / “Tu nu vei avea alti dumnezei afara de Mine”
    – “Sa nu-ti faci chip cioplit…si sa nu te inchini inaintea lor “ / “Tu nu-ti vei face chip cioplit …si nu te vei inchina inaintea lor”
    – “Sa nu iei in desert Numele Domnului…” / “ Tu nu vei lua in desert Numele Domnului…”
    – “Sa lucrezi sase zile…sa nu faci nico lucrare in ea …”/ “Tu vei lucra sase zile…tu nu vei face nicio lucrare in ea…”
    – “Sa nu ucizi“ / “Tu nu vei ucide”, etc…
    Dintr-o data, poruncile nu mai apar ca niste restrictii impuse de un Dumnezeu sever, ci ele descriu mai degraba un comportament uman moral, ca rezultat, nu al amenintarilor pedepsei, ci al recunostintei fata de iubirea lui Dumnezeu care ne-a eliberat din robia pacatului si a mortii, eliberare valabila acum si pentru totdeauna. O astfel de traducere se armonizeaza mai bine cu legea dragostei enuntata de Iisus. In concluzie, din dragoste pt Dumnezeu si pentru aproapele nostru, mantuit fiind, nu vei avea alti Dumnezei, nu vei ucide, etc., acum si pentru totdeauna.

  4. Stimate domnule Nica!

    Interesant, foarte interesant!… Dar dv. insiva chiar sunteti multumit cu rezultatul acestei dezbateri? Poate ma insel, dar concluzia, cu care ati terminat, nu este un raspuns la intrebarea cu care ati inceput: “La ce Lege se refera Domnul Hristos?…”

    Cum spuneam, interesant!… Interesant cum se poate bate apa in piua aproape o ora, ocolindu-se problema si dandu-se raspunsuri, demne de niste politicieni – stiti dv., adica “raspunsul” la o intrebare sa fie paralela cu aceasta.

    Pentru mine, ca unul din afara, concluzia e alta: Biblia se contrazice! Si asta, pentru ca n-ati reusit sa rezolvati contrazicerea, asa cum va propuseseti la inceput, ci doar ati ignorat-o in continuare!

    Si de ce? Pentru ca exista “unii”, care spun ca, daca legea a luat sfarsit cu Hristos, asta ar insemna ca poti sa faci ce vrei! Deci toata discutia dv. s-a bazat pe aceasta afirmatie a unora, pe care ati ridicat-o la rangul de axioma, ceea ce a dus inevitabil la aceasta invartire in jurul cozii, ca nu cumva sa ajungeti sa contraziceti aceasta axioma!

    N-ar fi fost mai bine sa incercati sa-i analizati putin pe acesti “unii”, care sustin asa ceva? Pai daca esti mort fata de pacat, esti mort si fata de lege, deci, pentru tine, nici pacatul, dar nici legea nu mai exista! Iar daca traieste Hristos in tine, deci esti o faptura noua, cum poate sa-ti treaca prin cap ca acum poti sa faci ce pacat vrei, pentru ca nu mai exista lege? Numai unul, care de fapt se identifica cu pacatul, poate sa gandeasca si sa afirme asa ceva!

    Inca ceva: Afirmau invitatii dv. ca cele 10 porunci sunt vesnice (intelegand prin asta ca raman valabile si dupa trecerea lumii acesteia, deci in vesnicie). Sunt convins ca ati gasi dv. mai multe argumente impotriva acestei afirmatii, daca ati cauta, dar eu am sa-mi permit doar aceasta observatie. Adica se sfarseste cu pacatul si cu Raul pentru totdeauna (sper ca asta credeti ca va face Domnul, la a doua Lui venire), dar raman in continuare poruncile: sa nu furi, sa nu ucizi, sa nu preacurvesti, sa nu te inchini la idoli etc. Suna bine, asa e?

    Cand vorbea Isus despre lege, cum se pronunta el? “Stiti ca in legea voastra se spune…, dar Eu va spun…” In legea “VOASTRA”? Pai nu era a Lui? Nu El le-o daduse? Da, dar era “a lor”, era pentru ei, pentru unii, care aveau tendinta continua de a face raul, mult mai rai decat aceia dintre neamuri, care faceau binele din fire, si nu datorita legii! “… DAR Eu va spun…” ……

    M-as bucura, daca veti avea curajul odata sa iesiti din tiparele astea si sa puneti lucrurile la locul lor. Sunt convins ca ati avea o satisfactie adevarata, dupa o dezbatere… adevarata…

    In incheiere, va rog sa ma scuzati pentru adresare, dar nu va cunosc titlurile, ca sa le fi putut aminti. Am vazut ca titlurile au ajuns la mare trecere la adventisti. E adevarat, ca mai exista cate un ascultator sau telespectator, din cine stie ce vagauna, care a ramas in urma, si mai zice “frate Cutare”, dar din acestia sunt din ce in ce mai putini. Sper ca, pana sa vina, sa se puna si Domnul Hristos la curent cu noua situatie si sa va apeleze cu respectul cuvenit: “Vino, domnule profesor, domnule doctor, domnule conferentiar, domnule lector, domnule pastor, si mosteneste…” … Dar oare o avea El ceva de dat, demn pentru asemenea posesori de titluri? Ce o fi, daca El o sa-si caute doar “fratii”?…

    Va doresc sa va gaseasca o parte de mostenire pe masura!…

    Mihail Tunaru

Lasa un comentariu