Cartea Judecatori (partea a doua) – 1.05.2014

Adaugat la data mai 01, 2014 cu 2 comentarii

5.469 Comentarii

  1. (continuare
    Samson este si un simbol.
    El nu se roaga decat de doua ori in toata viata:
    Odata in pustie cand se plange ca va muri de sete si Dumnezeu ii scoate apa din stanca – fara in doiala va aminteste episodul Israel si Moise.
    A doua oara se roaga sa-i mai dea odata puterea pentru a se razbuna de ceea ce el a decansat. Pentru mine este evident un simbol al poporului Israel.
    Anuntul nasterii lui are o asemanare tulburatoare cu anuntul nasterii lui Isus. Asemanarile se opresc aici pentru ca in rest totul ii deosebeste.
    O situati politica identica Samson sur dominare filisteana, Isus sub dominare romana.
    Isus este invitat sa-i debaraseze de dominatia romana insa el nu numai ca refuza dar in vindecarile lui nu face nici o diferenta ba inca scoate in evidenta credinatza unor pagani care o depaseste pe cea a evreilor.
    Punctul central al povestirii este insa enigma pe care Samson o spune filistenilor si va rog sa remarcati ca filistenii nu raspund la enigma ci nu fac decat sa puna doua intrebari. Faptul ca Samson accepta raspunsul lor ne duce pe noi in eroare sa credem ca au gasit raspunsul dar arata ca Samson nu cunostea nici el raspunsul.
    CACI ACEASTA ENIMA ESTE IN REALITATE PUSA DE SCRIITOR – CITITORULUI – el trebuie sa gaseasc raspunsul.
    Si daca va spun ca raspunsul este si l-a dat Isus… dar este numai o parere

  2. Buna ziua tuturor
    Apreciez dezbaterile dvs. si nu e necesar sa repet numeroasele idei valoraose pe care le prezentati.
    Este o idee care mi se pare esentiala pe care o aduceti si, dupa parerea mea nu o exploatati.
    Este o diferenta importanta intre povestirile eroilor greci si povestirile eroilor israeliti. Zic ca nu exploatati aceasta idee pentru ca interpretati povestirea despre Samson folosind gandirea greaca. Care este scopul acestei povestiri – este un Ahile evreu? Samson NU este o povestire eroica.
    Gandirea ebraica veche este foarte subtila si necesita foarte multa atentie in lectura pentru ca autorul transmite un mesaj si atrage atentia asupra mesajului prin nenumarate elemente.
    Am sa enumar cateva caci presupun ca spatiul nu va permite.
    1. Cine era dusmanul lui Israel – raspunsul vine automat – filistenii.
    Totusi textul biblic incepe prin (citez din memorie) ”Israel a facut din nou ce e RAU inaintea Domnul ( este vorba de idolatrie) si DOMNUL i-a dat pe mana filistenilor.
    Noi santem dusi in eroare de tinta care si-a propus-o Samson nicidecum de ce spune textul si care arata ca Samson nu si-a inteles misiunea.
    2. Samson cauta pretex de cearta cu filistenii – asuprirea nu era suficienta?
    3. In timp ce Samson cauta cearta cu filistenii, Dumnezeu il face sa se indragosteasca de o filisteanca si textul (in origina) spune ca „ ei (parintii) nu stiau ca acasta vine de la Domnul.
    4. Samson da foc granelor. Graul in toata Biblia este un simbol, acelas in VT si in NT. Nu insist – distrugerea lui este un act reprimabil.
    5. Actiunea lui este ilogica. O vulpe care are focul legat de coada fuge sa se debaraseze de foc. Legate coada la coada actiunea fiecareia este anihilata de cealalata. A imagina ca vulpiile fug ca doi doi cai inhamati la un atelaj este absurd – dupa parerea mea.
    6. Punctul considerat forte al povestirii (si care nu este) dezvaluirea secretuluii puterii. Intrebarea mea este: a raspuns Samson intrebarii Dalilei? Samson a dat raspunsul lui dar nu cel care-l prezinta Biblia: (citez din memorie) „Duhul Domnului a venit peste Samson…”
    Daca Samson ar fi dat acest raspuns care era cel corect Dalila nu ar fi putut face nimic impotriva lui. Raspunsul care l-a dat Samson arata ca el era deja orb, iar rezultatul exprima deja acest lucru. Ca o paranteza – Ioan povesteste vindecarea orbului din nastere, insa Ioan considera ca orbul este cu adevarat vindecat in momentul in care se intalneste cu Isus si-L recunoaste ca Fiu al lui Dumnezeu.

Lasa un comentariu